zondag 30 september 2012

Mam's broodpudding


Mam, mail je eens het recept van je broodpudding? Meer dan 1 zinnetje heb ik niet nodig. Bovendien slaat dan ook die goesting toe en wil ik het ook klaar maken. Ik was het bijna vergeten hoe graag ik dat eigenlijk lust. Lauw uit de oven, mmm. Of ijskoud uit de frigo, mmm.


Voor de grote schotel op de foto (dochterlief: alles delen door 2!) gebruikte ik deze keer:

  • 1/2 groot brood (400 - 450 gram) wit of bruin brood. (foto: met meergranenbrood).
  • 8 sneden peperkoek
  • 14 speculoosjes (lokale speculoos: Lotus)
  • 250 gram suiker, gebruik in plaats van witte suiker een mengeling van riet- en bruine suiker! Ben je een zoetekauw dan mag er 50 gram meer suiker bij
  • 1 liter melk
  • 6 eieren
  • 2 el vanillebloem (voor vanillepudding) of maiszetmeel
  • 2 el cacao
  • eventueel beetje kaneel of zeste van sinaasappel
  • 2 à 3 appels met veel smaak, bv de zure oogstappeltjes van deze maand
  • abrikozenkonfituur

Hoe maak je het?
  1. Zet de oven aan op 200 graden.
  2. Brood, peperkoek en speculoosjes in stukken breken in een grote kom
  3. Melk opwarmen met de suiker tot deze opgelost is (niet te warm
  4. Melk over het brood gieten en even laten wellen.
  5. Goed roeren, de vanillebloem, cacao, kaneel (...) er goed onder mengen
  6. De opgeklopte eieren toevoegen
  7. De brij in een ingevette schotel gieten
  8. Versieren (het is ook zeer lekker) met schijfjes appel.
  9. Bak 30 a 40 minuten in de voorverwarmde oven. In de tweede helft van de baktijd moet de broodpudding opblazen. Check of de broodpudding gaar is door er met een breinaald in te steken. Hangt er geen deeg aan de naald dan is je broodpudding gaar.
  10. Eventueel bestrijken met opgewarmde abrikozenkonfituur
Je kunt in broodpudding ook beschuit, zacht geworden koekjes, oude boterkoeken of chocolade verwerken.  Als je meer van dit zoets toevoegt dan moet je wel minder suiker gebruiken.
Of je gebruikt meer brood en minder koek, dan neem je iets meer suiker...
Of je kunt er ook - naar smaak - krenten, rozijnen, pruimen of stukjes appel onder het deeg mengen.

3 opmerkingen:

  1. mmmm, broodpudding, heerlijk. Ik maak hem meestal zonder appeltjes en met rozijntjes maar deze ziet er heerlijk uit, die ga ik ook eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze ziet er heerlijk uit gaik ook eens proberen hum

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb die van Hier boven gemaakt hij is Zeerleker. Groetjes van Rita wuyts 😋👍👍👍

    BeantwoordenVerwijderen